NyhederSeneste nyt fra Filmkraft

Jeres konferencier

Foto: Agnete Schlichtkrull

Må vi præsentere: Dan Grønbech - jeres konferencier, der skal styre slagets gang til Filmkraft 2017. Normalt er han på den anden side af mikrofonen, hvor han stiller spørgsmålene, så vi har vendt situationen om og spurgt ham om et par ting.

 

Hvad laver du nu?
Jeg er til daglig radiovært på P4 Eftermiddag, hvor jeg fortæller historier dagen lang. Historier om politik, kærlighed, velgørenhed, ny viden eller hvad der ellers rører sig ude i den verden, vi alle sammen løber rundt i.

Hvor stammer din interesse i kortfilm fra?
Jeg har altid været interesseret i film og tv, men da jeg for nogle år siden arbejdede på Odense International Film Festival, blev jeg klar over, hvor store historier der kan proppes ned i meget få frames. Den der intensitet, der ofte er i kortfilm, den er jeg blevet afhængig af.

Har du selv arbejdet med filmproduktion?
Nej, aldrig. Og så alligevel. For radio handler også om det samme. Om at male billeder for folks indre blik. Vi har bare en mikrofon og ikke et kamera til opgaven, men jeg tror, at tankesættet bag ligner hinanden meget.

Hvad ser du mest frem til ved Filmkraft 2017?
Det er altid en fremragende fornøjelse at se unge filmskabere blive hyldet. Den første gang man bliver prisbelønnet for noget arbejde, der ligger én så nær, den glemmer man aldrig. Det skaber eufori, og den plejer at være helt fantastisk. Så jeg glæder mig rigtig meget til Awards.

 

Mød Dan til Filmkraft 2017!

Behind the scenes i vikingetiden

Hvordan laver man en dokumentar? Og hvordan kan man 'blend in' i en flok på 600 vikingekrigere, når man render rundt med et kamera?

___________________

Det var de to største spørgsmål, der spøgte i hovedet, inden jeg drog mod Moesgaard Vikingetræf for at følge instruktør Mads Erichsen behind the scenes på hans kommende dokumentar Western Vikings. Mads vandt prisen for Bedste Instruktør i 2015 og har siden da arbejdet med både denne dokumentar, spillefilmen Vindmøllernes Sus, som snart kan ses, og andre filmprojekter.

Det overordnede svar på spørgsmålene er: Du skal være der, når tingene sker! Derudover er det en blanding af to ting: 1. Du skal blive en del af det miljø, du ønsker at dokumentere. 2. Du skal isolere dig fra det miljø, du ønsker at dokumentere. Ja, det er en smule selvmodsigende, men her kommer forklaringen.

 

1. DU SKAL BLIVE EN DEL AF DET MILJØ, DU ØNSKER AT DOKUMENTEREBillede 26 07 2016 13.28.12

For at kunne dokumentere et miljø – i dette tilfælde vikingekrigere – skal du være tilstede, og du skal være på hele tiden. HELE TIDEN! Ikke forstået på den måde at du skal filme non-stop, for du skal aldrig filme noget, der ikke fortæller den historie, du gerne vil fortælle, men du skal huske, at det er virkelighed og ikke fiktion, så du har som regel kun én chance! Det er ikke skuespillere, som du kan bede gøre det samme igen og igen. Derfor fungerer opsatte øjeblikke heller ikke. Det skal være ægte og ærligt, og derfor skal du altid være klar til at gribe kameraet og fange de øjeblikke, som du bare ikke ser, hvis du kun kigger forbi engang imellem. 

Du skal snakke med folk – ikke kun som en interviewer, der stiller de store spørgsmål, men også som en del af flokken, som en ven. Hvis folk føler sig trygge ved dig, vil de (forhåbentligt) åbne op og fortælle det, der ligger dem på hjertet. Folk er forskellige, og et kamera i fjæset kan sjovt nok lukke munden på de fleste, men taler de med dig og ikke med et kamera, kan du få nogle helt andre fortællinger. Har du brug for at få fortællingerne on screen, kan de fleste som regel overtales til et officielt interview senere. Så ved både du og de, hvad der skal spørges om og fortælles. Husk altid at spørge inden du begynder at filme folk, der ikke kender dig. Spørg først! Film senere!

Heldigvis var vikingerne utroligt gæstfrie, og det var ikke et problem for Mads at få gode samtaler både on og off screen, hvilket også har resulteret i flere gode venskaber.

 

Billede 26 07 2016 14.11.58

Du kan falde i et med omgivelserne, når krigerne pænt sidder i rundkreds til briefing fra en af træffets arrangører. Altså måske lige bortset fra kameraet, som altid er ved din side. 

Du skal leve dig ind i miljøet og vide, hvad det er, du ønsker at dokumentere. Efterhånden som du kommer til at kende de folk, du følger, finder du ud af, hvad der interesserer dem. Du finder ud af, hvordan deres hverdag ser ud, og hvordan de lever livet. Du finder ud af, hvad der skal dækkes, dokumenteres og undersøges. Du begynder at arbejde på din historie.

  

Som sagt så gjort og så skal du lige glemme alt det, jeg lige har skrevet. Eller i hvert fald glemme noget af det. For hvis du objektivt skal dokumentere et miljø, skal du holde dig på en vis afstand, lade tingene ske af sig selv, lade folkene fortælle af sig selv. Praktisk talt skal du være en flue på væggen - eller en myg i skoven, der iagttager og vurderer, hvor du skal flyve hen næst, og hvem der skal stikkes lidt i. Derfor:

2. DU SKAL ISOLERE DIG FRA DET MILJØ, DU ØNSKER AT DOKUMENTERE

Du skal forholde dig professionelt og huske, at du render ikke rundt blandt vikingerne for at lære at slås med spyd og sværd, for at hygge om bålet eller bade i havet dagen lang. Jo da – det er fordele, der kommer med jobbet, men det meste af tiden er du en instruktør/kameramand, der er i gang med at lave en dokumentar. Du planlægger dagen, planlægger interviews, og du ved hvilke situationer og hvilke folk, der skal dokumenteres, for at fortælle lige netop din historie!

 

Billede 26 07 2016 13.38.33Her kommer nemlig det allervigtigste, uanset hvilken type film du laver: Husk historien! Det er ikke nok for publikum at se en flok vikingekrigere slås dagen lang. Jo det er da spændende, ingen tvivl om det, men hvis det skal fange publikum, skal der være en klar historie, en mening med vikingegalskaben, en rød tråd i hørkjolen. Mads mødte sin hovedperson i september sidste år, og denne hovedperson skal følge publikum igennem historien. En viking, som desværre ikke dukkede op under mit visit, men som Mads har fulgt hele vejen i både ind- og udland.

 

Hvordan historien bliver, og hvordan den fortælles, er vist indtil videre mest i Mads' hoved. Jeg glæder mig til at se, hvordan alle optagelserne klippes sammen til den endelige dokumentar, og jeg tror også, at alle i andre roligt kan glæde jer.

 

AT SKABE ET MESTERVÆRK

Dagen bød selvfølgelig på anden filmsnak end dokumentar og vikinger, så jeg vil slutte af med et par fif fra Mads til jer, der arbejder med film:

  1. Se gamle B-film: I gode film er det svært ved at se, hvad der ikke fungerer. Ser du derimod dårlige film, er det helt tydeligt, hvad der kræver mere fokus, og de er som regel lavet med få midler. Se hvordan de kan forbedres. Tag ved lære, overfør det til din egen film og undlad at lave de samme fejl. En bonus er den enorme underholdingsværdi, der er i de gamle B-film. Når du er blevet mester i B-film, så giv dig i kast med de gode film! Så er du klædt godt på.

  2. Lad være med at købe dig fattig i udstyr: Det er aldrig nødvendigt at tømme hele sparegrisen for at lave en film. Benyt dig i stedet af netværket. Find f.eks. en fotograf, der selv har et kamera, eller find en person, der har kontakt til et sted, hvor I kan låne/leje udstyr. At købe billigt, brugt udstyr er også en mulighed. På vejen mod dit mesterværk behøver du ikke det største, bedste og nyeste udstyr. Mindre kan sagtens gøre det, så længe din historie holder. Manglen på midler må ikke stoppe dig. Brug det til din fordel!

  3. Hav historien på plads! Hvis din historie ikke er god nok til at blive optaget på en smartphone, så skal du ikke lave den. Historien skal være det bærende element i din film og ikke det tekniske udstyr. Vi ser det år efter år til Filmkraft, at nok var filmen rigtig flot produceret med god billed- og lydkvalitet, men historien har ikke hængt sammen. Historien skal bære filmen!

 Billede 26 07 2016 15.18.41

 

 

 

 

 

 

 

 

”Sæt ud efter at lave et mesterværk, men lad vær med at være bange for at lave en dårlig film!” - Mads Erichsen

 

 

Artikel af: Naja Ravn-Jensen

 

 

 

Mads sender en hilsen

Mads Erichsen vandt i 2015 prisen som Bedste Instruktør med filmen “Heksen”. Siden har han samarbejdet med Mayday Film, der sponsorerede præmiemidlerne, for at lave en ny film.

_________________________

Siden maj sidste år har jeg uden tvivl haft mit bedste og mest krævende år som filmskaber. Jeg har instrueret, skrevet og produceret “Vindmøllernes Sus” - min første spillefilm, som har en testvisning til Filmkraft 2016.

I midten af juli gik holdet og jeg i krig og kæmpede os igennem 5 ugers optagelser med op- og nedture. En helt vildt hård og fantastisk rejse, som vi nu skal til at høste frugten af. Jeg glæder mig til at se filmen få sit eget liv ude i den store verden!

Siden september har jeg givet mig i kast med en, for mig, helt ny genre. Jeg startede på en dokumentarfilm, hvor jeg følger en viking-kæmper, der er blandt verdens bedste. Han er en del af en gruppe på 60 vikinger, der mødes hver onsdag på Nørrebro og banker hinanden med stålvåben. Det er en verdensomspændende subkultur, som har ført mig til Texas og senere hen til Colombia, hvor vikingekamp er stort. Det bliver en social sportsdokumentar med blod, sved, stål og spændende mennesker.

Udover dette så sidder jeg lige nu og skriver på min næste spillefilm.

- Mads Erichsen

En hilsen fra 2015-vinderen

Foto: Sille Veilmark

Beata Rappe vandt i 2015 hovedpræmien for Bedste Kortfilm med filmen "I Mammas Famn". Siden har hun samarbejdet med Aarhus Filmværksted, der sponsorerede præmiemidlerne, for at lave en ny kortfilm. Læs hendes hilsen her:

_________________________

Præmien fra Filmkraft var lige det skulderklap, jeg havde brug for. Ikke bare på et produktivt plan men også emotionelt fik jeg bekræftet, at jeg ikke er helt langt ude, når jeg siger, at jeg vil arbejde med film. Responsen har været fin og der er mange, som har skrevet til mig og fortalt, at de kan relatere til følelsen, samt filmskabere som har udtrykt et ønske om at arbejde sammen i fremtiden.

Filmen "I Mammas Famn" har også vundet for bedste manuskript ved en kortfilmfestival i Stockholm samt for bedste udenlandske film ved en festival i Palæstina.

Kontakten med Aarhus Filmværksted har været uvurderlig for de midler, jeg har fået, for ikke at tale om kontakter; en fantastisk producent som arbejder med mig på mit næste projekt, samt en dygtig manuskriptkonsulent, som hjalp mig med at lave mit manuskript. Jeg har allerede lært en masse.

Vi er gået efter at lave en 30 min. lang kortfilm, "Håll om mig lite till", som vi planlagde at optage i april, men det er udskudt da et svensk produktionsselskab har vist interesse, og vi har valgt at sigte endnu højere. Det kan gå i alle retninger, men vi venter med spænding, og arbejder så hårdt vi kan.

Det skal dog siges, at responsen har været bedre i Danmark end i Sverige (*surprise*), så ved årsskiftet 2016/2017 flytter jeg tilbage til jer igen og satser på en dansk filmkarriere. For det er nok der, jeg og mine skæve ideer hører hjemme.

Søg blandt nyheder